Menneskene i prosjektet
En gjeng håpefulle eventyrere
Det var ikke helt foruten frykt at guttene samlet seg i Vollen. Planlegging og bygging varte og rakk. Var det i det hele tatt et prosjekt som var realiserbart? Først bygge fra scratch, og så reise 3 år rundt jordkloden? Dag og Per hadde holdt sammen siden gymnasdagene. To andre var med i startfasen, men trakk seg etterhvert som hverdagens realiteter brøt i gjennom. Kjell og Ola mønstret på i løpet av det siste året før avreise. Vi dro av sted den 2. juni, 1975, med lånte seil . . . . . . og Preciosa var ikke tilbake før 2. juni 1979 . . . .nøyaktig 4 år etter avreisen....
Ingen bruksanvisning
Planlegge
- Økonomi
- Nøkternhet
- Målbevisst
- Stå på
På sparket
- Improvisasjon
- Positivt fokus
- Ydmykhet
- Ingen panikk
endringer
- Tålmodighet
- Kommunikasjon
- Samhandling
- Tilstedeværelse
Vi stod foran
En opplevelse for livet
Å gjøre det
Folk kan deles opp i "doers" og "not doers", fikk jeg høre av en amerikaner, et stykke hjemmefra. Den som intet våger, intet vinner. Vi hadde et fantastisk utgangspunkt: Vollen Slipp & Mekaniske verksted. Vi stod på en sagnomsust grunn. Vinsjen på land var fra Fram.
Yess
Solid design
Preciosa var en solid skute. På alle måter. Selv når vi skrubbet mot korallrevet da det blåste opp og ankerkjettingen røk, på innsiden av Raroia, var det ikke rare bulken i skroget. Da forstaget røk under sterk vind i Magellanstredet, holdt undervantet masten oppe.
Drama
Trygg seilas
Ombord hadde vi hundrevis av utdaterte sjøkart fra skip i opplag. Ikke alle kartene fikk vi rettet opp, men dette var før GPSen sin tid og kart var essensielt. Ikke minst når koordinater fra sekstanten var regnet ut og bestikket skulle føres. Slepeloggen var viktig, og den informasjonen pilotkartene ga oss.
Navigare
4 år med bygging
Aluminium – Bly - Tre
11 tonn bly gikk med til kjølen. 1 tonn med diesel for å varme opp og støpe kjøl. 30 000 kroner i aluminiumsplater. Mye lå begravet på Vollen slipp og mek - bare å spørre Albert; og så grave etter anvisning. To Hercules dieselmotorer fra slutten av 50-tallet, ble til en, hjemme i kjelleren hos Dag. Moren hans kvitterte med å sy alle signalflagg og allverdens flagg, bare Dag ryddet opp i kjelleren. Øyvind Lorentzen ga oss en 12-meter vi kunne ta deler fra - bl.a. blyet. Han sendte telex til sin sønn Erling, gift med Prinsesse Ragnhild når guttene var på vei. I yachtklubben i Rio stod Håkon Lorentzen og tok oss imot. Slik ble det en minneverdig julaften det året.
-
Vis alle
-
Skrog
-
Kjøl
-
Hele båten
Bygge slipp
Skinner fra et sidespor på Asker jernbanestasjon
Skroget tar form
Argon sveising av aluminium
Skrog ferdig
Et strøk med epoxy
Hight tech
Mye teknisk stash skulle ombord
Poste restante
Snail mail - juleposten
På tur med Saga
Vinsjer med gorillahåndtak
Spør oss om råd før du setter i gang
La oss ta en prat
187 havner
på hele prosjektet4 år
uten support24 timer
bemmanning av ror7 søsken
som savnet ossOm nettstedet
- Dette er en onepager
- Scroll deg opp og ned
- Klikk i vei, og når
- nye saker kommer inn,
- trykk X på topp av ny sak,
- for å gå videre....
Start
Bloggen
- Bloggen lever sitt eget liv
- Her kommer enkeltsaker
- Se på hovedsiden er en stor ingress
- Den store helheten og samtidig dybde i enkeltsaker
Start
Responsivt design
- Sjekk på mobil
- Nettbrett, tablet, iPad
- Meld gjerne tilbake feil
- Bilder med prikker i nederst betyr at det er flere av dem
Start
vi takker alle våre sponsorer
Kontaktskjema
Vår blogg
Tanker, ideer og visjoner
Noe av utgangspunktet lå hos Dag som hadde en bestefar som i sin tid var på seilskute og oppdaget en øy i Stillehavet som visstnok har sunket igjen. Denne øya fant vi riktig nok ikke. Flere av oss hadde lest ulike reiseskildringer, men det var først når vi passerte "The roaring forties" etter Rio de Janeiro, at båten la seg ordentlig over på siden, den akselererte oppførte seg akkurat slik den var konstruert for. Som et lokomotiv. På skinner. I ulendt terreng. Boken som handlet om livet etter passering av den 40. breddegrad, var realistisk. Her kjørte naturkreftene sitt eget løp. Alvoret kom inn med full kraft. På kartet doblet utseilt distanse seg - over natta. Det var som om noen hadde skrudd på en bryter. Dette tegnet bra.