•  
    I en selvbygget 54 fots ketch
    Anno 1971 – 1979

    S/Y PRECIOSA

    En ekspdisjon noe utenom det vanlige

    Slider Background
  •  
    I en selvbygget 54 fots ketch
    Vollen i Asker, Norway

    S/Y Preciosa

    En ekspedisjon noe utenom det vanlige

    Slider Background
  •  
    I en selvbygget 54 fots ketch
    Runder Kapp Horn 1976

    S/Y Preciosa

    En ekspedisjon noe utenom det vanlige

    Slider Background
  •  
    I en selvbygget 54 fots ketch
    Anno 1971 – 1979

    S/Y Preciosa

    En ekspedisjon noe utenom det vanlige

    Slider Background
  •  
    selvbygget 54 fots ketch
    Anno 1971 – 1979

    S/Y Preciosa

    En ekspedisjon noe utenom det vanlige

    Slider Background
  •  
    selvbygget 54 fots ketch
    Anno 1971 – 1979

    S/Y Preciosa

    En ekspedisjon noe utenom det vanlige

    Slider Background
Menneskene i prosjektet

En gjeng håpefulle eventyrere

Det var ikke helt foruten frykt at guttene samlet seg i Vollen. Planlegging og bygging varte og rakk. Var det i det hele tatt et prosjekt som var realiserbart? Først bygge fra scratch, og så reise 3 år rundt jordkloden? Dag og Per hadde holdt sammen siden gymnasdagene. To andre var med i startfasen, men trakk seg etterhvert som hverdagens realiteter brøt i gjennom. Kjell og Ola mønstret på i løpet av det siste året før avreise. Vi dro av sted den 2. juni, 1975, med lånte seil . . . . . .  og Preciosa var ikke tilbake før 2. juni 1979 . . . .nøyaktig 4 år etter avreisen....

Team Member
Dag Juell Pettersen

Kraftfull ildsjel

Team Member
Per Omdal

Iherdig pådriver

Team Member
Kjell Arne Myrann

Båtsmann

Team Member
Ola Heining

Optimist

Slider Background

Ingen bruksanvisning

Planlegge

  • Økonomi
  • Nøkternhet
  • Målbevisst
  • Stå på

På sparket

  • Improvisasjon
  • Positivt fokus
  • Ydmykhet
  • Ingen panikk

endringer

  • Tålmodighet
  • Kommunikasjon
  • Samhandling
  • Tilstedeværelse
Vi stod foran

En opplevelse for livet

Å gjøre det

Folk kan deles opp i "doers" og "not doers", fikk jeg høre av en amerikaner, et stykke hjemmefra. Den som intet våger, intet vinner. Vi hadde et fantastisk utgangspunkt: Vollen Slipp & Mekaniske verksted.  Vi stod på en sagnomsust grunn. Vinsjen på land var fra Fram.

Yess

Solid design

Preciosa var en solid skute. På alle måter. Selv når vi skrubbet mot korallrevet da det blåste opp og ankerkjettingen røk, på innsiden av Raroia, var det ikke rare bulken i skroget. Da forstaget røk under sterk vind i Magellanstredet, holdt undervantet masten oppe.

Drama

Trygg seilas

Ombord hadde vi hundrevis av utdaterte sjøkart fra skip i opplag. Ikke alle kartene fikk vi rettet opp, men dette var før GPSen sin tid og kart var essensielt. Ikke minst når koordinater fra sekstanten var regnet ut og bestikket skulle føres. Slepeloggen var viktig, og den informasjonen pilotkartene ga oss.

Navigare

Unik blandings

  • Aluminium skrog
  • 11 tonn bly
  • Ketch rigget
  • Solide tremaster
  • 11 seil fra Hong Kong
  • Lanterner, bysse og kjøleskap gikk på parafin
Divider Image
Slider Background
  • “VI BLE BLÅST OVERENDE AV DET VOLDSOMME HELHETSINNTRYKKET OG AV FØLELSEN VI SATT IGJEN MED”

    En unik reise i en tid da sekstanten var nøkkelen til posisjonering, men vi kunne godt tenkt oss at de hadde litt mer vind under rundingen av Kapp Horn. Ellers var dette en seiltur som ble fulgt opp og hadde fast plass i Seilas under hele reisen.

    Avatar
    Morten Jensen, Seilas
  • “En fantastisk røverhistorie, passer godt inn i foredrag om endringsledelse og kompetanseoverføring”

    Mye har forandret seg over de siste 30 årene, men utfordringen som ligger i å hele tiden være klar for å mestre raskt skiftende forandringer er like aktuell. Også for de som ikke først bygger et lite skip for så å dra av gårde. Uten dagens sikkerhetsnett?

    Avatar
    Bjørnar Tretterud
4 år med bygging

Aluminium – Bly - Tre

11 tonn bly gikk med til kjølen. 1 tonn med diesel for å varme opp og støpe kjøl. 30 000 kroner i aluminiumsplater. Mye lå begravet på Vollen slipp og mek - bare å spørre Albert; og så grave etter anvisning. To Hercules dieselmotorer fra slutten av 50-tallet, ble til en, hjemme i kjelleren hos Dag. Moren hans kvitterte med å sy alle signalflagg og allverdens flagg, bare Dag ryddet opp i kjelleren. Øyvind Lorentzen ga oss en 12-meter vi kunne ta deler fra - bl.a. blyet. Han sendte telex til sin sønn Erling, gift med Prinsesse Ragnhild når guttene var på vei. I yachtklubben i Rio stod Håkon Lorentzen og tok oss imot. Slik ble det en minneverdig julaften det året.

  • Vis alle
  • Skrog
  • Kjøl
  • Hele båten
Project Image

Bygge slipp

Skinner fra et sidespor på Asker jernbanestasjon

Project Image

Skroget tar form

Argon sveising av aluminium

Project Image

Skrog ferdig

Et strøk med epoxy

Project Image

Hight tech

Mye teknisk stash skulle ombord

Project Image

Poste restante

Snail mail - juleposten

Project Image

På tur med Saga

Vinsjer med gorillahåndtak

Spør oss om råd før du setter i gang

La oss ta en prat

187 havner

på hele prosjektet

4 år

uten support

24 timer

bemmanning av ror

7 søsken

som savnet oss
Slider Background

Om nettstedet

  • Dette er en onepager
  • Scroll deg opp og ned
  • Klikk i vei, og når
  • nye saker kommer inn,
  • trykk X på topp av ny sak,
  • for å gå videre....
Under utvikling
Start

Bloggen

  • Bloggen lever sitt eget liv
  • Her kommer enkeltsaker
  • Se på hovedsiden er en stor ingress
  • Den store helheten og samtidig dybde i enkeltsaker
Nye artikler fortløpende
Start

Responsivt design

  • Sjekk på mobil
  • Nettbrett, tablet, iPad
  • Meld gjerne tilbake feil
  • Bilder med prikker i nederst betyr at det er flere av dem
Videosnutter innimellom
Start

vi takker alle våre sponsorer

Kontaktskjema
Vår blogg

Tanker, ideer og visjoner

Noe av utgangspunktet lå hos Dag som hadde en bestefar som i sin tid var på seilskute og oppdaget en øy i Stillehavet som visstnok har sunket igjen. Denne øya fant vi riktig nok ikke. Flere av oss hadde lest ulike reiseskildringer, men det var først når vi passerte "The roaring forties" etter Rio de Janeiro, at båten la seg ordentlig over på siden, den akselererte oppførte seg akkurat slik den var konstruert for. Som et lokomotiv. På skinner. I ulendt terreng. Boken som handlet om livet etter passering av den 40. breddegrad, var realistisk. Her kjørte naturkreftene sitt eget løp. Alvoret kom inn med full kraft. På kartet doblet utseilt distanse seg - over natta. Det var som om noen hadde skrudd på en bryter. Dette tegnet bra.

Vi kan bidra på mange områder

Se alle artiklene
Client Logo
Client Logo
Client Logo
Client Logo
Client Logo
Client Logo
Client Logo
Client Logo
Slider Background
Oslo, NORWAY
ola@heining.no
+47 90 77 54 43

Send oss noen ord

*Error: Please complete all fields correctly Thank you, your enquiry has been sent!
Clear
Send
© 2015 HEINING